از نگاه طرفداران سری جنگ ستارگان ، محبوب‌ترین سلاح لایت سیبر ( Lightsaber ) یا شمشیر نوری ست که قدرت‌های فوق العاده‌ای دارد و هیچ ماده‌ای نمی‌تواند در مقابل این سلاح بایستد طوری که توانایی این را دارد تا جلوی بسیاری از بلستر‌ها و سلاح‌های ویرانگر را بگیرد. سلاحی که به نوعی نشانه‌ی مبارزان جدای و سیت می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم درمورد این سلاح و منشأ آن، یعنی کریستال کایبر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اخطار: اگر تاکنون فیلم‌های‌ جنگ ستارگان را مشاهده نکرده‌اید بهتراست پس از تماشا این مقاله را مطالعه کنید!

در قلب شمشیر نوری، کریستالی وجود دارد که باعث ایجاد این سلاح قدرتمند می‌شود، کریستالی که ویژگی‌های خاصی دارد. این ویژگی‌ها با تغییر نوع کریستال و رنگ ‌آن می‌تواند متفاوت باشد، البته گاهی هم از مواد دیگری برای ساخت شمشیر نوری استفاده می‌شود. به عنوان مثال در جریان نبرد بزرگ سیت‌ها (که داستانش طولانیه!)، از سنگ کوندا که از سیاره‌ی کادریل (Kadril) تأمین می‌شد، برای ساختن این سلاح استفاده می‌کردند. اما جدا از این ماجرا، این کریستال‌ها از کجا می‌آمدند و چگونه در شمشیر نوری استفاده می‌شدند؟

بر اساس افسانه‌ها و تاریخ جنگ ستارگان، سیاره‌های ایلوم (Ilum) و دانتوئین (Dantooine) و منظومه‌ی آدگا (Adega System) منبع اصلی کریستال‌های کایبر بودند که پس از سقوط جدای‌ها تمام این کریستال‌ها استخراج شدند. خب، حال که مکان کریستال کایبر را پیدا کردیم بیایید با هم یک شمشیر نوری بسازیم.

IlumJFO
تصویر سیاره ایلوم
Dantooine
تصویر سیاره دانتوئین

روش ساخت شمشیر نوری

برای شروع نیاز به یک کریستال کایبر دارید. مثل یافتن چوب جادوگری در سری فیلم‌های هری پاتر، کریستال‌ها شما را پیدا می‌کنند و قتی میتوانید قلب سلاح‌تان رو انتخاب کنید که خودشان را با درخشان کردن به شما نشان دهند. برای یافتن کریستال خودتان نیاز دارید که به نیرو (Force) متصل شوید. از نظر افسانه‌ها جدای‌ها بر پایه‌ی نیرو و سیت‌ها بر پایه‌ی بخش تاریک نیرو به وجود آمده‌اند. (که درمورد این دو گروه کمی جلوتر صحبت می‌کنیم.) حتما الآن دارید فکر می‌کنید که کریستال را بردارید و داخل شمشیر بگذارید و ویییش، قوی‌ترین سلاح کهکشان را در دست بگیرید! اما با انجام این کار می‌بینید که هیچ خبری از صدای ویییش نیست و نوری از شمشیرتان بیرون نیامده است. علتش این است که برای فعال شدن کریستال باید روز‌ها روی زمین بنشینید و کریستال را بین دو دستتان معلق نگهدارید و تفکر و تعقل رو شروع کنید، چراکه باید خودتان را به نیرو ثابت و با آن به قلب کریستال نفوذ کنید. بله، نابرد رنج گنج میسر نمی‌شود! 

" کریستال منبع انرژی سلاح است. همانند کسی که از نیرو بهره می‌گیرد، کریستال نیز به نیرو متصل است. بدون این اتصال، کریستال فقط یک سنگ ساده ست. و وقتی که فردی بدون نیرو شمشیر نوری را فعال می‌کند، سنگ نمی‌تواند به نیرو متصل شود. ولی برای یک جدای، شمشیر نوری به چیزی فراتر تبدیل می‌شود: پلی میان جدای و نیرو."

حال که کریستال فعال شد آماده‌اید که داخل دسته‌ی شمشیر قرارش دهید، و اسم خودتان را بگذارید مبارز جدای!  در جریان بازی جنگ ستارگان: محفل سقوط یافته‌ی جدای (Star Wars: Jedi Fallen Order) می‌توانید طریقه‌ی ساختن شمشیر نوری توسط یک جدای را تجربه کنید.

FDCR ChV Gear and Equipment
یک مبارز جدای در مرحله تفکر و تعقل
jedi fallen order
سیاره ایلوم و معبد جدای در بازی "جنگ ستارگان: محفل سقوط یافته جدای"

جدای‌ها و سیت‌ها، دشمنان قسم خورده

درباره‌ی سیت‌ها و جدای‌‌ها، براساس سری فیلم‌ها جنگ ستارگان، میدانیم که این دو گروه دشمنان قسم خورده هستند که درنهایت جدای‌ها با نابود کردن سیت‌ها، پیروز میدان می‌شوند و آخرین بازمانده‌ی این گروه، لُرد سیدیوس بود که برای چند ده کهکشان را در تاریکی فرو برد. اما ماجرای اصلی چه بوده و این دو گروه کی به اختلاف خوردند؟! این ماجرا را باید در کتاب‌های کمیک این سری دنبال کنید که اگر بخواهم به طور مختصر برایتان توضیح دهم باید به هزاران سال قبل برگردیم:

هر چیزی در این دنیا یک بخش تاریک دارد و یک بخش روشن، حتی نیرو (Force). در زمانی حدود هفت هزار سال قبل از نبرد یوین (جنگی که در آن اولین ستاره‌ی مرگ نابود شد که این تاریخ را به عنوان مبدا زمانی با حروف BBY انتخاب کرده‌اند.)، گروهی از محفل جدای‌ها برای به دست آوردن قدرت به بخش تاریک نیرو مراجعه کردند و از افرادی که از بخش روشن نیرو تغذیه می‌کردند فاصله گرفتند و همین شروع جنگ بین این دو جبه و آغاز جنگ داخلی بود که کهکشان را به نابودی کشاند، اما در نهایت با پیروزی جدای‌ها آن‌ها از دور خارج شدند. (این داستان خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود، ولی اگر خیلی علاقه دارید که ببینید چه اتفاقی رخ داده می‌توانید به کمیک Star Wars: Tales of the Jedi، کمیک Tales of the Jedi: Dark Lords of the Sith و بخش‌هایی از سری کمیک Star Wars Omnibus مراجعه کنید.)

انواع و رنگ‌های مختلف شمشیر نوری

تا کنون هفتاد نوع کریستال در جهان جنگ ستارگان شناخته شده که هرکدام ویژگی خاص خود را دارد. و اما درمورد رنگ‌ها. حدود چهار هزار سال پیش از نبرد یوین، رنگ شمشیر‌های نوری نشانگر درجه و مقام آن مبارز جدای بود. بر این اساس:

رنگ آبی: برای نگهبانان جدای (Jedi Guardian)، کسانی که نیرو را بیشتر به صورت فیزیکی به کار می‌بردند.

رنگ سبز: متعلق به مأمورانی کنسولی جدای‌ها (Jedi Consular، نمایندگان جدای‌ها در سیارات دیگر) ست، این افراد از بخش سحرآمیز نیرو بر علیه تاریکی استفاده می‌کردند.

رنگ زرد: این رنگ نشانگر سنتینل‌های جدای‌ها (Jedi Sentinel) ست، کسانی که تعادل میان مهارت فیزیکی و تفکر و دانش را برقرار ساختند.

"زمان آن فرا رسیده تا رنگ شمشیرت را انتخاب کنی. این رنگ انعکاس رفتار و موقعیت تو در محفل است."

81dY9L2W 6L 1024x1024@2x

سال‌ها بعد اکثر جدای‌ها از کریستال‌های سبز و آبی که از سیاره‌ی ایلوم استخراج می‌شد استفاده می‌کردند و خیلی کم پیش می‌آمد که کسی از کریستال‌هایی به رنگ‌های بنفش، زرد و نارنجی استفاده کند، چرا که این کریستال‌ها به ندرت در گوشه و کنار کهکشان یافت می‌شدند.

اما شمشیر نوری به رنگ قرمز که متعلق به سیت‌ها بود. همان طور که توضیح دادم، سیت‌ها علاقه‌ی زیادی به بخش تاریک نیرو داشتند، این اتفاق باعث می‌شد که در انجام مرحله‌ی تمرکز و تفکر بر روی کریستال خودشان، نیروی تاریک را وارد کریستال کنند و همین اتفاق باعث می‌شد رنگ نور شمشیرشان قرمز شود. برخلاف جدای‌ها، رنگ شمشیر این گروه ربطی به مقامشان نداشت و همه یک رنگ، قرمز بودند. نکته‌ی دیگر درمورد سلاح سیت‌ها این است که در اکثر مواقع شمشیرهایشان را از کریستال مصنوعی می‌ساختند. کریستال مصنوعی قدرت بیشتری از کریستال‌ طبیعی دارد، طوری که شمشیر ساخته شده با آن، می‌تواند سبب شکستن شمشیر جدای‌ها شود.

پس از شروع عصر امپراطوریه‌ی پالپاتین همه‌ کریستال‌ها استخراج شدند، طوری که لوک اسکای‌واکر مجبور بود برای ساختن شمشیرش از کریستال مصنوعی استفاده کند.

Old Republic Sith 1

شمشیرهای خاص و کم‌یاب

برویم سراغ شمشیر‌هایی که اسمی از آن‌ها در فیلم‌های جنگ ستارگان نیامده و فقط در کمیک‌ها و سریال انیمیشنی جنگ ستارگان: جنگ کلون‌ها (Star Wars: The Clone Wars) می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، یعنی شمشیر تاریک (Darksaber)، شمشیر نوری سفید (White Lightsaber) و شمیشر نوری با هسته‌ی سیاه (Lightsaber Dark-Core).

شمشیر تاریک، سلاحی باستانی که از یک تیغه‌ی بسیار نازک از جنس پلاسمای تاریک درست شده و باعث جذب تمام رنگ‌ها، مثل یک سیاه‌چاله، می‌شود، برای همین دور این شمشیر نور سفیدی وجود دارد. قدرت برش این شمشیر از باقی شمشیر‌های نوری بیشتر و در برخورد با یک جسم خارجی یا شمشیر نوری باعث تولید انفجار‌های متعدد می‌شود. صدای فعال شدن این شمشیر به مراتب از دیگر شمشیر‌ها بیشتر است. این سلاح در معابد جدای نگهداری می‌شد تا اینکه توسط ماندالوری‌ها (Mandalorian) دزدیده و سپس توسط خاندان ویزلا (Vizsla clan) ربوده می‌شود و حتی مدتی هم در اختیار دارث مول (Darth Maul) قرار می‌گیرد. همچنین در قسمت نهایی فصل اول سریال ماندالوری در حد چند ثانیه این شمشیر را در دست موف گیدون می‌بینیم.

شمشیر نوری سفید، سلاحی ست که برای اولین بار توسط آسوکا تانو (Ahsoka Tano)، شاگرد آناکین اسکای‌واکر، در جریان جنگ کلون‌ها ساخته شد. او اولین بار از این سلاح در نبرد رادا (Radaa) استفاده کرد.

وقتی صحبت از شمشیر نوری می‌شود همه تصویر سلاحی که تیغه‌ی آن از نور رنگی، که وسطش سفید است، مثل مهتابی‌ها، را تصور می‌‌کنند، چراکه اکثر شمشیر‌های نوری هسته‌ی سفید دارند و تنها تعداد انگشت شماری شمشیر نوری با هسته‌ی سیاه داریم. این شمشیر‌ها به جای کریستال کایبر، از کریستال ترستا (Terresta Crystals) ساخته می‌شوند و فقط در دستان نگهبانان سایه لومینوس (LuminosShadow Guards) قرار دارد.

914b9218a15d9b2f0623df978ace505c
شمشیر تاریک (Darksaber)
Ahsoka rain art
آسوکا تانو و شمشیرهای نوری سفید
aadsf
شمشیرهای نوری با هسته‌ی سیاه

شمشیر‌های نوری سلاح‌های جذابی هستند که از همان روز اول که جرج لوکاس این سلاح را در سری فیلم‌هایش معرفی کرد، آن‌ها را به محبوب ترین سلاح جنگ ستارگان و شاید هم محبوب ترین سلاح دنیای سینمایی، تبدیل کرد، چراکه در عین سادگی، بسیار خشن و خطرناک هستند و فقط در دست برترین مبارزان کهکشان قرار دارند. در دنیای امروز، طرفداران بسیار تلاش کردند تا این سلاح را بسازند و برخی‌ها هم موفق شدند. شمشیری نوری‌ای که با سوختن یک گاز مخصوص به وجود می‌‌آید، یا شمشیری که با داغ شدن یک فلز مخصوص تا دمای چند صد درجه سانتی گراد، سلاح سیت‌ها را به وجود می‌آورد. البته می‌شود اسباب بازی‌ها یا دکوری‌هایشان‌ را در فروشگاه‌ها پیدا کرد.

نظر شما درباره‌ی این سلاح چیست؟ اگر فرصتش را داشتید کدام شمشیر را انتخاب می‌کردید؟

منبع: Star Wars Comic Books | FANDOM

محصولات مرتبط